Kart games

Van kartracegames is bekend dat ze een vereenvoudigde rijtechniek hebben bij het toevoegen van obstakels, ongebruikelijke trackontwerpen en verschillende actie-elementen. [48] Van kartracers is ook bekend dat ze personages uit verschillende platformgames of cartoon-tv-series casten als de drijvende krachten achter "gekke" voertuigen. [49] Kart racegames zijn een meer arcade-achtige ervaring dan andere racegames en bieden meestal modi waarin speerpersonages projectielen op elkaar kunnen schieten of power-ups kunnen verzamelen. Typisch, in dergelijke games, voertuigen verplaatsen meer als go-karts, ontbreekt iets langs de lijnen van een versnellingspook en koppelingspedaal. Crashing Race (1976) was de eerste game waarin auto-gevechten werden opgenomen. De game was ook langzamer dan andere racegames vanwege hardwarebeperkingen, waardoor de ontwikkelaars een go-kart-thema voor de game moesten gebruiken. Sindsdien zijn er meer dan 50 kartracegames uitgebracht, met personages van Nicktoons tot Mario.

2000s

In 2000 introduceerde Angel Studios (nu Rockstar San Diego) de eerste free-roaming of de voormalige "free-form" racegame op videogameconsoles en handheld-spelconsoles met Midnight Club: Street Racing die op de PlayStation 2 en Game werd uitgebracht Boy Advance. Het spel liet de speler toe overal te rijden rond virtuele recreaties van Londen en New York. In plaats van gesloten routes voor races te gebruiken, gebruikt het spel verschillende checkpoints op de gratis roam-map als pad van de race, waardoor de speler de mogelijkheid heeft om verschillende snelkoppelingen of andere routes naar de checkpoints van de race te nemen. In 2001 bracht namco wangan middernacht naar de arcade en bracht later een upgrade uit met de naam wangan middernacht R. Wangan Midnight R werd ook door Genki geport naar de ps2 als gewoon Wangan Midnight. In 2003 was de Midnight Club II van Rockstar San Diego de eerste racegame met zowel speelbare auto's als speelbare motorfietsen. Namco bracht een soort vervolg uit op Wangan Midnight R genaamd Wangan Midnight Maximum Tune.

kart

Auto spelletjes in simulatiestijl

Racegames in simulatiestijl streven ernaar om op overtuigende wijze de behandeling van een auto te repliceren. Ze geven vaak licenties voor echte auto's of racecompetities, maar gebruiken soms fantasiewagens die zijn gebouwd om op echte auto's te lijken als ze geen officiële licentie voor hen kunnen verwerven. De fysica van voertuigen van voertuigen is een sleutelfactor in de ervaring. De strengheid van het zijn van een professionele coureur zijn meestal ook inbegrepen (zoals het moeten omgaan met de conditie van een auto en brandstofniveau). Een goede bochttechniek en nauwkeurige race-manoeuvres (zoals trailremmen) krijgen voorrang in de simulatieraces. Hoewel deze racesimulators speciaal zijn gebouwd voor mensen met een hoge rijvaardigheid, is het niet ongebruikelijk om hulpmiddelen te vinden die kunnen worden ingeschakeld via het gamemenu. De meest voorkomende hulpmiddelen zijn tractiecontrole (TC), antiblokkeerremmen (ABS), stuurhulp, schadebestendigheid, koppelingsassistentie en automatische versnellingswisselingen. Racesimulators worden meestal uitsluitend vanuit het perspectief van het rijden vanuit de cabine bestuurd, omdat het rijden vanuit een ander perspectief dan de bestuurder als arcade wordt beschouwd. Sommige van deze racesimulators zijn aanpasbaar, omdat game-fans de nummers, auto's en uitvoerbare bestanden hebben gedecodeerd. Internetgemeenschappen zijn gegroeid rond de simulatoren die worden beschouwd als de meest realistische en vele websites die host internetkampioenschappen.